siatka

Bieganie zimą to inna bajka

biganie zimą

Bieganie zimą to inna bajka, czyli o tym, jak przygotować się do zawodów

Zastanawialiście się kiedyś nad tym, czy bieganie zimą i starty w zawodach wymagają specjalnego przygotowania? Smak rywalizacji niekoniecznie musi czekać do wiosny. Do biegania w trudnych warunkach trzeba się jednak specjalnie przygotować. W tym artykule opowiadamy, o czym nie zapominać przed startem w zimowych zawodach biegowych, zwracając szczególną uwagę na bieganie w górach.

Temperatura poniżej zera, śliska nawierzchnia, czy nawet śnieżne zaspy niekoniecznie oznaczają, że na bieganie musimy czekać aż do wiosny. Nie ma w tym żadnej przesady, że nie ma złych warunków, są tylko źle przygotowani amatorzy aktywności fizycznej. Co więcej, zima nie przeszkadza również w tym, aby startować w zawodach biegowych, nie tracąc przy tym radości z ruchu na świeżym powietrzu.

ubranie asics kurtki

Po pierwsze prognoza pogody

Każdy biegacz przed startem w jakichkolwiek zawodach i wyjściem na codzienną przebieżkę powinien mieć w nawyku sprawdzenie tego, co dzieje lub będzie się działo za chwilę za oknem.

Latem możemy spodziewać się deszczu, wiatru i burz, a zima obfituje w zdecydowanie szerszą gamę zmienności pogody, na którą powinien być przygotowany biegacz.

Pod uwagę powinniśmy wziąć przede wszystkim opady śniegu lub deszczu, porywy wiatru i to, jakiej nawierzchni możemy się spodziewać. Lód lub grząski śnieg jest ostatnim, co chcielibyśmy napotkać po wyjściu z domu na bieganie. Dzięki wiedzy na temat pogody możemy wcześniej przewidzieć, jakie buty powinniśmy ubrać, co założyć na siebie, żeby było nam sucho i ciepło, czy też, co zabrać do plecaka.

Startując w zawodach lepiej mieć taką wiedzę wcześniej tak, aby o niczym nie zapomnieć w dniu startu, kiedy dopadają nas dodatkowe emocje.

bieganie zimą

Biegacz przygotowany na zimę

Podstawowym narzędziem biegacza są buty. Kolor i wygląd są naprawdę drugorzędne. Liczy się właściwe dostosowanie sprzętu do stopy i oczywiście warunków, w jakich zamierzamy biegać.

W terenie przyda się lepszy bieżnik. W górach można spotkać się z oblodzeniem na szlakach, dlatego dobrym rozwiązaniem może być zaopatrzenie się w specjalne antypoślizgowe nakładki na buty. Ich waga i forma jest zdecydowanie bardziej przyjazna od zwykłych raczków.

Producenci prześcigają się w pomysłach. Na rynku można nawet dostać specjalne buty do biegania, wyposażone w drobne kolce, które idealnie spisują się w trudnych warunkach zimowych.

Do ekwipunku należy dodać oczywiście wygodne ubrania, które zapewnią ochronę przed wiatrem, zimnem i wodą. Powinniśmy mieć na uwadze czas, jaki spędzimy na trasie. Czapka, chustka, rękawiczki i kurtka to absolutne podstawy. Wyjątkiem od reguły może być jedynie naprawdę ciepła zima.

Przyjęło się, że w chłodne dni należy mieć na sobie trzy warstwy ubrań. Pierwsza z nich jest najbardziej dopasowana do ciała. Tu najlepiej sprawdzi się koszulka termoaktywna lub zwykła koszulka, jeśli nie jest aż tak zimno. Drugą warstwą może być sportowa bluza lub koszulka z długim rękawem. Na to wszystko przywdziewamy kurtkę, która chroni przed kapryśną pogodą. Warto zadbać, aby ta część odzieży była nieprzemakalna.

bieganie zimą

Nawet jeśli ścigamy się i naprawdę zależy nam na sportowym wyniku, zimą lepiej jest unikać odsłoniętych pleców i brzucha. Po co kusić los i zamiast w kolejny weekend jechać na biegową wycieczkę, spędzić wolny czas w łóżku.

Te rady wpisują się zresztą w filozofię trenera My Endurance Coaching – Jarosława Czuby, który podzielił się listą tego, o czym nie wolno zapominać przed startem w biegu w zimowych, a nade wszystko w górskich warunkach.

„Bieganie zimą nie jest łatwe, a szczególnie w górach. Jako organizator, planując trasę, wybieram najpiękniejsze miejsca w górach, ale także i najbezpieczniejsze. Zawsze sprawdzamy trasę w dniu zawodów, bo pogoda potrafi nieźle namieszać nawet kilka godzin przed startem. Trzeba się dostosować do warunków panujących w górach. Miękki i kopny śnieg to wspaniała przygoda i niezapomniane wrażenia, jednak śliski i twardy lód może sprawić sporo przeszkód w podjętym wyzwaniu. Pamiętajmy, abyśmy ubierali się ciepło i zawsze mieli przy sobie folię NRC, bądź koc termiczny oraz naładowany telefon” – powiedział trener i organizator słynnego wśród biegaczy cyklu XRUN.

bieganie zimą 5

Biegaczu, nie zapominaj zimą o nawodnieniu!

Co z tego, że na zewnątrz mróz i niekoniecznie chce nam się pić. Napój, w szczególności podczas dłuższych dystansów, powinniśmy mieć zawsze ze sobą. W przypadku krótszego biegania lub treningu powinniśmy pamiętać natomiast o uzupełnieniu płynów zaraz po zakończonej aktywności.

Zimą organizm również potrzebuje właściwego nawodnienia. Co więcej, ryzyko odwodnienia wcale nie jest małe. Wszystko przez rzadszą potrzebę picia wody. A przecież biegając, wciąż się pocimy!

Zimna woda we flasku zniechęca do picia? Mniejszy pojemnik możemy schować w specjalnym pasie na biodro, dzięki czemu będzie on pozostawał bliżej ciała, a schowany pod kurtką nie będzie aż tak bardzo narażony na zimno. Woda w miękkiej butelce idealnie pasuje też do naszej dłoni. Jeśli temperatura pozwala na bieg bez rękawiczek i trzymanie flaska w dłoni nie ogranicza naszych ruchów, woda z takiego pojemnika nie powinna być za zimna.

Na rynku dostępne są również specjalne miękkie butelki, które zapobiegają zamarzaniu wody zimą. To gadżeciarska, ale i przydatna rzecz.

bieganie zimą

Uzupełniać płyny możemy również na punktach żywieniowych. Tam można liczyć nawet na ciepłe napoje, które będą łakomym kąskiem podczas zimowej rywalizacji.

Na koniec najważniejsze.
Najgorszym z możliwych sposobów na rozgrzanie jest sięgnięcie po kieszonkowy alkohol. Tego zdecydowanie nie wolno robić. Mróz, aktywność i alkohol to iście wybuchowa mieszanka! To, że trunki same w sobie rozgrzewają, jest powszechnym mitem. Naczynia krwionośne rozszerzają się i zaczyna się utrata ciepła. Wystarczy 50 gramów alkoholu, aby obniżyć temperaturę naszego ciała do pół stopnia. Zresztą kto to widział raczyć się trunkiem podczas biegu. Wystarczające upojenie gwarantują przecież górskie widoki.

Sponsorzy

Patroni medialni